Objectius Què cal saber Desenvolupament pas a pas Avaluació

Suggeriments


Desenvolupament pas a pas

 

Preparació

    1. Per simbolitzar els quatre elements que necessiten les plantes per créixer cal que recolliu un test amb terra fèrtil, una ampolla transparent plena d’aigua, un globus blanc ple d’aire i haureu de confeccionar un sol (llum) amb cartolina daurada. Sobre cartolina blanca escriviu quatre rètols amb les paraules terra, sol, aigua i aire. Situeu els quatre elements en un extrem de la sala de joc, a sobre d’una taula o cadira, de manera que siguin visibles des de tots els punts de la sala.
         
    2. Cal que disposeu de cintes per al cap o diademes elàstiques de les que s’utilitzen habitualment per recollir els cabells, una per a cada jugador, excepte per als qui interpretin el paper de cuiner, que seran com a màxim dos o tres nens. A aquests, si pot ser, doneu-los un barret i un davantal.
         
    3. Retalleu siluetes de pastanaga en cartolina. Necessitareu el doble de siluetes que de jugadors. La mateixa silueta servirà per identificar els conills i les pastanagues: es diferenciaran segons com es col·loquin. En el cas dels conills la part més punxeguda de la plantilla anirà amunt simulant la forma de les orelles, i en el cas de les pastanagues s’orientarà cap avall simulant la forma d’una pastanaga. Col·loqueu totes les peces retallades en una safata situada al costat dels quatre elements (aigua, terra, aire i sol), a una alçada a l’abast de tots els jugadors.
         
      representació cintes per al cap
    4. Caldrà una sala de joc àmplia. Per a grups de més de quinze participants la sala haurà de fer un mínim de 4 x 6 m.
         
    5. Tingueu a mà dues barres de diferent color de pintura de maquillatge (pintura al tremp o ceres també serviran, tot i que no són tan adequades) per fer una marca als jugadors a la cara, de manera que es pugui diferenciar fàcilment el paper que representen.
         

       

      Desenvolupament de l'activitat

       

      1. Prepareu prèviament aquesta activitat dedicant una bona estona a parlar sobre els aliments, què en sabem, perquè són importants, etc. Hem de menjar perquè el aliments ens donen energia per créixer i per fer totes les activitats de cada dia (córrer, saltar, cantar, etc.). Enumereu entre tots quines coses ens agrada menjar, adonem-nos que hi ha molts menjars diferents. Tot veient les diferències podeu passar a parlar de l’origen dels aliments: principalment poden venir dels animals o dels vegetals. A continuació caldrà que formuleu la qüestió següent: aquests animals o plantes que ens mengem, també necessiten nodrir-se? De què es nodreixen? És important recórrer a les experiències personals per facilitar la comprensió d’aquests processos, per exemple: com es nodreixen les plantes que tenen a casa? Han vist alguna vegada una vaca o una gallina menjant? Etc. Tots els éssers vius ens hem d’alimentar, però no tots mengem el mateix. Les plantes necessiten sol, aigua, terra i aire. Hi ha animals que s’alimenten de plantes i n’hi ha que s’alimenten d’altres animals; hi ha un tercer grup, en el qual es troben les persones, que mengem tant animals com plantes. Tots els animals necessiten també beure aigua com a part de la seva alimentació.

        A partir d’aquí centreu-vos en els exemples que treballareu després. Per fer aquesta activitat us proposem que treballeu amb aliments que no sofreixin grans transformacions, de manera que sigui fàcil d’identificar l’aliment que posem al plat amb el producte natural. Per exemple, si nosaltres volem menjar conill, el conill haurà de créixer menjant pastanagues i bevent aigua, i les pastanagues necessitaran terra, aigua i sol per poder-se alimentar.
           
      2. Un cop feta aquesta introducció, comenteu que fareu un joc en el qual un «cuiner» (o dos o tres) intentarà cuinar aliments dels que mengem sovint i que necessitem per créixer; aquests aliments seran uns determinats animals o plantes, però només els podrà agafar per cuinar quan hagin crescut i siguin grans. Els animals i les plantes s’hauran d’haver nodrit abans que el cuiner els pugui cuinar.
           
      3. Designeu dos o tres nens o nenes per fer de cuiners; la resta simularan ser conills o pastanagues: caldrà que hi hagi més pastanagues que conills. Aneu dient a cada nen quin paper té assignat, pintant-li el nas d’un color diferent segons sigui una cosa o l’altra. Per exemple: nas verd per a les pastanagues i vermell per als conills.
           
      4. Feu-los adonar d’on és situat l’aliment de les plantes (el test, l’aigua, el sol i l’aire) i que al costat hi ha col·locada la caixa que conté les orelles/pastanagues que utilitzaran per jugar.
           
      5. Col·loqueu a cada jugador dels que fan de «conill» o de «pastanaga» una diadema al cap situada de manera que li tapi el front. Els qui fan de «cuiner» portaran els davantals i els barrets si en teniu, i un plat de cartró a la mà. Feu-los seure còmodament per escoltar el funcionament del joc.
           
      6. Expliqueu molt a poc a poc com funciona el joc. Tots els qui hi participen tenen l’objectiu comú d’alimentar-se: el cuiner podrà cuinar per menjar tant conills com pastanagues, els conills menjaran pastanagues i beuran aigua, i les pastanagues es nodriran de terra, aigua, aire i sol. Per saber quan i com poden menjar, hauran d’escoltar les indicacions del director del joc. Aquest utilitzarà dues frases curtes i concretes per donar les ordres.
        Per fer participar els nens que fan de «pastanagues» i de «conills» dirà una frase molt similar:
             - Atenció! Qui creixerà?... Aquesta pastanaga ho farà? (assenyalant algun dels participants que tingui el nas pintat de verd). El jugador que fins aquell moment estava ajupit, decidirà si vol intervenir o no. En cas afirmatiu, s’aixecarà i anirà fins on hi ha la terra, l’aigua, l’aire i el sol, simularà que es nodreix efectuant un gest concret (consensuat prèviament) per a cada element. Per exemple: inflar un globus, olorar la terra, tocar el sol, simular beure aigua, etc. Després agafarà una de les siluetes de la caixa i tornarà cap al seu lloc. Es col·locarà al front la peça que ha agafat i que té forma identificable de pastanaga, subjectant-la amb la diadema i col·locant-la amb la part més punxeguda en direcció al seu nas. En lloc de tornar-se a ajupir es quedarà dret amb els braços estirats per demostrar que ha crescut.
           – Atenció! Qui creixerà?... Aquest conill ho farà? (assenyalant algun dels participants amb el nas pintat de vermell). El jugador que estava ajupit decidirà si vol intervenir o no, i en cas afirmatiu s’haurà d’aixecar i cercar el seu aliment. Per alimentar-se haurà de beure aigua simulant el gest corresponent i a continuació haurà de trobar dues pastanagues que ja hagin crescut, és a dir, dos nens pastanaga que estiguin drets i amb la silueta en forma de pastanaga enganxada al front. Si els localitza, anirà fins a ells i els agafarà la silueta del front; aquests nens s’hauran d’ajupir un altre cop i esperar un altre torn per créixer. El nen conill tornarà al seu lloc i es col·locarà les peces una a cada costat de la cara, fent-les aguantar amb la diadema, però invertint-ne l’orientació per simular les orelles del conill. Fet això es quedarà palplantat amb els braços estirats per demostrar que ha crescut. Si no troba dos nens pastanaga que hagin menjat, tornarà al seu lloc i s’ajupirà novament, atès que no s’haurà pogut alimentar i per tant no haurà pogut créixer.
            
        Per indicar al cuiner que participi direu la frase següent:
            – Senyor cuiner, senyora cuinera, que pot cuinar ...un bon conill per sopar? Els nens que fan de cuiner s’aixecaran i observaran si hi ha conills amb les orelles col·locades; en cas afirmatiu, s’acostaran fins a un d’ells i li agafaran les orelles; el nen conill tornarà a ajupir-se, i el cuiner posarà les orelles en el seu plat de cartró. Tothom aplaudirà i tot seguit el cuiner anirà fins a la caixa per retornar les peces. Després, en comptes de tornar al mateix lloc que ocupava abans, es canviarà per un altre nen. Si no trobés cap conill amb orelles, s’hauria de quedar ajupit al seu lloc. El director del joc també pot demanar al cuiner que cuini pastanagues, ja que les persones també en mengem: si es dóna aquesta opció, el cuiner haurà de fer els mateixos moviments que per al conill.
           grup nens jugant
      7. Quan considereu que han entès el funcionament del joc, feu-los aixecar i distribuïu-los pel camp de joc de forma aleatòria i deixant distància entre cada jugador. Un cop col·locats al seu lloc s’hauran d’ajupir i podreu començar el joc.
          
      8. Els primers moviments convé que siguin molt senzills: feu-los aixecar d’un en un, espereu que dues pastanagues hagin crescut per fer aixecar un conill, digueu al cuiner que cuini un conill. A mida que observeu que agafen més desimboltura i seguretat, podeu anar complicant la dinàmica: fer aixecar quatre conills alhora i que algun es quedi sense menjar, treure l’aliment de les plantes, etc.
          
      9. Feu que tornin a seure còmodament i comenteu entre tots com ha anat l’activitat, si era fàcil o difícil trobar menjar, què passava si no en trobaven, què hauria passat si algú hagués amagat el sol, la terra, l’aigua o l’aire, què els passava als conills i als cuiners si no hi havia pastanagues, per a qui és més difícil trobar menjar: per a les plantes, per als animals, per a les persones...

       

      Objectius Què cal saber Desenvolupament pas a pas Avaluació

      Suggeriments

       

       
      tit_Act6
      Descarrega l'activitat      
      Edat Edat: de 4 a 7 anys
      Durada Durada: 60 minuts (incloent-hi la presentació del tema dels aliments)
      Grup Grup: de 15 a 25 participants
      Materials Materials: 1 test amb terra, 1 ampolla d’aigua, mitja cartolina daurada, 1 globus blanc, llapis de maquillatge (dos colors), cintes o diademes (tantes com jugadors), cartolina per retallar les siluetes, plats de cartró, davantals i barrets de cuiner (optatiu)
      Documentació necessària:
      Documentació addicional:
      Espai: interior o exterior
      matèries Matèries: ciències naturals i socials, expressió corporal
      conceptes claus Conceptes clau: condicions per a la vida, sol, aire, terra, aigua, dependència del medi, aliment
      Altres conceptes Altres conceptes: energia interna, animal, planta, xarxes tròfiques, herbívors, carnívors, omnívors
      Procediments i valors Procediments i valors: atenció, associació, identificació de símbols, establiment de relacions causa-efecte, generalització, coordinació de moviments, imitació; apreciació, participació